W SP Nr 9 funkcjonują liczne organizacje oraz koła zainteresowań, dzięki którym uczniowie mogą aktywnie uczestniczyć w życiu szkoły.
KOŁO TURYSTYCZNO-PRZYRODNICZE "ŁAZIKI"
Opiekun: mgr Iwona Kurowska
Działania Szkolnego Koła turystyczno-przyrodniczego „Łaziki” realizowane są w oparciu o program uwzględniający propozycje uczniów. Każdej porze roku przyporządkowane są inne działania. Jesienią i wiosną członkowie koła sprzątają teren wokół Ośrodka oraz jego najbliższą okolicę. Wtedy wychodzą też sprzątać lasy Gorców. Od połowy września każdego roku „Łaziki” gromadzą karmę dla zwierząt i ptaków oraz porządkują paśniki i karmniki na terenie obwodu nowotarskiego Koła Łowieckiego "Krokus". W czasie zimy do paśników tych uczniowie wraz z opiekunem dostarczają karmę. Członkowie koła uczestniczą w licznych rajdach w Gorce. Każdego roku wybierają się też na wyjazdową wycieczkę w celu pogłębienia wiadomości o regionie. „Łaziki” były już: w kopalni soli w Wieliczce, w zamku na Pieskowej Skale, zwiedzili Zakopane wraz z Muzeum Tatrzańskim i Muzeum Kornela Makuszyńskiego. Członkowie koła co roku prowadzą ponadto akcję zbierania surowców wtórnych. Swoje poczynania przedstawiają za pomocą gazetki ściennej.
TEATRZYK SZKOLNY "DZIEWIĘĆ I PÓŁ"
Opiekun: mgr Halina Szewczyk, mgr Justyna Kamieniecka, mgr Teresa Sulka-Gałka
Teatrzyk szkolny “Dziewięć i pół” działający przy Szkole Podstawowej Nr 9 narodził się jeszcze w Ośrodku na Kowańcu. Debiut Teatrzyku miał miejsce przed Ratuszem Miejskim w Nowym Targu, gdzie na zaproszenie P.Burmistrza nasza szkoła, przy okazji strojenia choinki, przedstawiła małą scenkę pt “Wigilia u krasnoludków”.
Do teatrzyku należą wszyscy uczniowie Szkoły Podstawowej nr 9-L.Udział w zajęciach teatralnych pozwala dzieciom rozwijać ich język, zasób słownictwa i pamięć. Zabawa w teatr pomaga im ćwiczyć mowę – zwłaszcza w wypadku zaburzeń. Przygotowywane przedstawienia mobilizują do wysiłku pamięciowego opanowania tekstów. Ma też ogromne walory wychowawcze: uczy dyscypliny, odpowiedzialności, pracy w zespole, pomaga przełamywać bariery wynikające z niepełnosprawności. Wnikanie w przeżycia bohaterów kształtuje wrażliwość i empatię uczniów. Daje poczucie satysfakcji, radości z odniesionego sukcesu – dzielonej z innymi. Nadaje tez sens wysiłkowi włożonemu w przygotowanie przedstawienia.
KOŁO MINISTRANCKIE
Opiekunowie: mgr Halina Szewczyk
Działania Koła ministranckiego to m.in.:
- zamieszczanie bieżących informacji dotyczących pracy koła w gazetce szkolnej,
- organizacja spotkań różańcowych w internacie z udziałem ministrantów,
- zapoznawanie się z życiorysem patrona koła i rozmowy na jego temat,
- wyjazd do Skawy lub Witowa, gdzie w br. ma się odbyć peregrynacja relikwii patrona koła - św. Dominika Savio,
- omawianie posługi ministranta w czasie Mszy Św.,
- rozmowy nt postawy życiowej osoby pełniącej posługę ministranta,
- przyswajanie nazewnictwa dotyczącego m.in.: szat liturgicznych, naczyń liturgicznych,
- posługa ministranta,
- ślubowanie i wręczenie legitymacji ministranta.
KOŁO TURYSTYCZNO-GEOGRAFICZNE "KOMPAS"
Opiekunowie: mgr Małgorzata Zarębczan
Cele:
- rozwijanie zainteresowań Polską i naszym regionem,
- kształtowanie umiejętności korzystania z mapy,
- kształtowanie postawy poszanowania przyrody i odpowiedzialności za jej stan oraz wyrabianie szacunku dla niej,
- wyrabianie umiejętności korzystania z różnych źródeł wiedzy geograficznej.
Powyższe cele realizowane są poprzez spotkania i wycieczki, m. in. do: Nowej Białej, Łopusznej, Skrzypnego, Zubrzycy Górnej, Bochni i Krakowa.
EUROPEJSKI KLUB "EUROPOSZUKIWACZE"
Opiekunowie: mgr Elżbieta Bogusz i mgr Anna Trybuła
Klub powstał w październiku 2005 roku. Zajmuje się promowaniem w społeczności szkolnej wiedzy o zjednoczonej Europie. W czasie spotkań członkowie klubu zgłębiają wiedzę na temat krajów europejskich, ich kultury, tradycji i obyczajów. Klub organizuje konkursy o tematyce europejskiej, prowadzi gazetki informacyjne, redaguje artykuły tematyczne w gazetce szkolnej. Współpracuje z instytucjami zajmującymi się, tematyką europejską: Małopolskie Regionalne Centrum Informacji Europejskiej w Krakowie, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej w Warszawie, Fundacja Schumana, Konsulaty Państw Europejskich. Organizowane są wycieczki, zajęcia poza szkolne, uroczystości i imprezy szkolne.
ZESPÓŁ WOKALNO-TANECZNY "SYLABA"
Opiekunowie: mgr Stefania Firek
W trakcie zajęć przygotowywane są układu choreograficzne, inscenizacje i interpretacje utworów muzycznych, widowiska wokalno-taneczne. Istotą zajęć jest to, że dzieci i młodzież tańczą i śpiewają do muzyki, którą lubią.
Do każdego programu artystycznego projektowane i wykonywane są kostiumy, rekwizyty, elementy scenografii we współpracy ze szkołą zawodową.
Dzieci aktywizowane zajęciami dla nich przyjemnymi, żyją intensywniej, rozwijają swoją pomysłowość, zespalają się w działaniu z innymi. Następuje głębsza więź w grupie, uruchamia się odpowiedzialność za siebie i za innych, szczególnie w sytuacji pokazania swoich umiejętności tanecznych i muzycznych na występach przed publicznością.
Programy artystyczne prezentowane na uroczystościach szkolnych, miejskich, a także na festiwalach i przeglądach twórczości dziecięcej dla osób niepełnosprawnych intelektualnie są jednym z bardziej wartościowych elementów działania grupy.
Uczestnicy festiwali z całej Polski spotykają się co roku, nawiązują kontakty, przyjaźnie między rówieśnikami. Biorą udział w oglądaniu spektakli teatralnych, widowisk muzycznych, słuchaniu koncertów, poznawaniu kultury regionu, zwiedzaniu zabytków.
SZKOLNE KOŁO POLSKIEGO CZERWONEGO KRZYŻA
Opiekunowie: mgr Bogusława Dudek i mgr Mirosława Kierska
Celem działań podejmowanych w ramach koła jest zaszczepienie wśród młodzieży szeroko pojętego humanitaryzmu, profilaktyka uzależnień, dbałość o zdrowie.
W ciągu kilku lat istnienia koła młodzież włączała się w ogólnopolskie kampanie: "Światowy Dzień bez Tytoniu", "Góra grosza", "Trzymaj formę", "Nie pal przy mnie proszę". W ramach działalności młodzież spotyka się z Honorowymi Dawcami Krwi, uczestniczy w szkoleniach z zakresu udzielania pierwszej pomocy i spotkaniach promujących zdrowy styl życia.
|